15 december 2013

~ Mörbultad ~

Kvällning, jappjapp. Trött, jappjapp.
Usch, sitter i köket och bläddrar runt lite på datorn. Har precis beställt hem mamma och pappas julklapp och sen har jag även klickat hem min jul/nyårsklänning, jag hoppas innerligt att den passar och att båda paketen kommer innan jul. Skulle vara så jobbigt om de inte kom fram i tid, ni förstår inte vilken inre stress jag har på grund av detta..

Idag har jag vart heldag i stallet, gick ut 11 kom in 3. Häst häst och lite mer häst. Började med att motionera Mumin, vilket gick... Ja, delade åsikter om den saken men det gick ju i stort sätt bra. Förvänta mig inget annat än att hon skulle ha damp när jag la på sadeln och hon inte kunde stå still i boxen. Tar ut henne och sen lägger jag henne på lina ett par varv, går 2-3 varv sen exploderar hon. Som en vante flyger jag efter och gör allt för att bromsa upp henne, men nej. En Mumin i full sken och med alla möjliga konster sätter av rakt över gärdet och jag har ingen chans.
Livrädd galopperar hon runt runt med tyglar flängandes runt henne och repet flygandes runt hennes ben. Får tag på henne, spänner gjorden på sadeln och börjar om. Sätter henne på linan igen och det går kanske 4 varv innan hon sätter av i världens kareta och jag har ingen suck att få stopp.. Hahah.
Synen med Mumin bockandes i linan och jag hängandes och flängandes ett par meter bakom, kan inte sluta skratta. Jag får in henne på en liten volt och hon gasar mer och mer, sadeln åker om och Mumin får PANIK, får stopp på henne i ett par sekunder innan hon flyger rakt över mig, drar omkull mig men jag vägrar släppa. Hon drar mig några meter i leran och sparkar mig på högra axeln, den sida jag redan har en extrem nackspärr i. Suck suck suck, upp på benen och hämta skenande häst med westernsadel på magen.
Fångar henne och drar av sadeln, longerar henne i trav ett par varv för att se om hon är halt, men nej. Hon galopperar på stället, frustar och bara bockar gång på gång.
Mamma och Jessica kommer och yada yada. Longerar henne 10 min där efter och sen går vi in.

Jac skötte sig prima, trots att jag var sne av spark och nackspärr. Bytte galoppen helt felfritt och tog för sig i traven. Avslutade passet ut på vägen och skritta på långa tyglar. Han tyckte nog att det var hur skönt som helst.
Gjorde klart stallet och gick sen in och duschade varmt, bytte om och åt middag med mamma och pappa.
Nu har jag som sagt beställt lite saker på nätet och ska bara slösurfa och baka chokladbollar tills det blir dags för hästarna att fodras. Sen ska jag kolla på Johan Falk och slutligen sova.
I morgon ska jag med mamma till syster och klippa henne och i morgon eftermiddag ska jag och pappa kanske ta en tur till stan och handla lite klappar till mamma.

Nu ska jag ta mig och mina blåslagna fingrar och min ömma axel och kolla på lite roliga klipp på Youtube.
Puss!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar